מטי גליל מערבי טיפים להקמת עסק

התנהלות כלכלית לא נכונה, אופטימיות יתר והעדר שיווק הם המכשולים העיקריים בדרכם של עסקים קטנים, הגורמים פעמים רבות לסגירה מוקדמת מידי של עסקים. מה עושים? כל התשובות בפנים!
01-01-2012

 

הבעיה העיקרית של עסקים קטנים, חדשים וותיקים, היא חוסר הידע והכלים לניהול מקצועי בכל התחומים הנדרשים, וזאת בניגוד לעסקים גדולים שבהם יש מומחים ובעלי מקצוע בכל התחומים החל ממנהל כספים, דרך מנהל שיווק ומנהל לוגיסטיקה וכלה במנהל מלאי ומחסנאי. כתוצאה מהעדר ידע וכלים מקצועיים עושים בעלי העסקים הקטנים טעויות. היות והעולם העסקי איננו סובלני לטעויות האלה, נאלצים בעלי עסקים קטנים לשלם עליהן ובמזומן.

האמריקאים, אשר בנו והמציאו את תורת העסקים הקטנים בכלכלה, בדקו ומצאו, כי  יש 17 מקצועות שונים הבאים לידי ביטוי בניהולו של כל עסק, גדול כקטן. המדובר במקצועות ניהול שאינם שייכים לתחום המקצועי של העסק ובהם: כספים, לוגיסטיקה, שירות לקוחות, שיווק ועוד. היות ועסקים קטנים אינם מסוגלים לשכור את סוללת המומחים והמנהלים שיש בעסק גדול, בעלי עסקים קטנים באים במגע פחות יומיומי עם הסוגיות הניהוליות והמקצועיות. הדרך להימנע מטעויות ולהגדיל את סיכויי השרידות של העסק היא ע"י קבלת ייעוץ, הדרכה והנחייה מגורמים מקצועיים.

ברור לכל כי הבעיה המרכזית של עסקים קטנים היא השרידות הנמוכה, וסגירה מהירה מידי, וכאמור זה בעיקר בגלל טעויות ניהול וחוסר ניסיון. ייעודו של מ.ט.י גליל מערבי קריות אם כן הוא לעזור לבעלי עסקים קטנים, חדשים וותיקים, לעשות פחות טעויות, ובכך להגדיל את סיכויי ההישרדות של העסק.

במ.ט.י גליל מערבי קריות מקבלים בעלי העסקים הקטנים ייעוץ ניהולי במגוון תחומים ע"י מומחים בעלי ניסיון של 10 שנים  לפחות ובמחירים מסובסדים של למעלה מ-70%. בנוסף, נהנים בעלי העסקים מקורסים וסדנאות בתחומי ניהול עסקי שונים המקנים ידע מקצועי, בסיסי ומעשי, בנושא. מ.ט.י גליל מערבי קריות מסייע לעסקים קטנים בהשגת מימון מסובסד ונוח לטובת הקמה או ביסוסו של עסק קיים.

מנכ"ל מ.ט.י גליל מערבי קריות, הנרי ביטון, מבקש לחלוק מספר טיפים, כיצד להימנע מהטעויות הנפוצות שעושים בעלי עסקים קטנים:

 

1.       יש לחשב בזהירות ובהגזמה כל השקעה מתוכננת, זאת על סמך בדיקות בלבד וללא הערכות. בעלי עסקים רבים נוטים להעריך השקעות עתידיות בחסר ומנסים להסתדר עם מעט כסף. כתוצאה מכך נכנסים בעלי העסקים הקטנים לחובות כבדים בשל  הערכותיהם האופטימיות שאינן תואמות את המציאות.

2.       מחירים נמוכים מידי: בעלי עסקים רבים, בעיקר עסקים חדשים, נוטים למכור בזול ובכל מחיר. מדובר בהחלטה הרסנית לעסק, ולעולם אין למכור בכל מחיר. המחיר המומלץ מורכב משני פרמטרים: המחיר המקובל בשוק, והמחיר המאפשר רווחיות וקיום עסקי בכבוד. בכדי שבעל עסק יוכל להתפרנס על שני הפרמטרים להתקיים בכל עת.

3.       התחייבויות כספיות גדולות מדיי: עסקים רבים נוטים להתגלגל לחובות שוטפים ההולכים וגדלים. יש להימנע מחובות גדולים, בעיקר באשראי השוטף, ולבצע השקעות בהלוואות ארוכות טווח בהן ברור ההחזר החודשי וקיומו של כושר ההחזר החודשי.

4.       לא עושים חשבון!! עסקים רבים לא מחשבים עד הסוף את ההוצאות הקבועות של העסק, הכוללות את השכר שאותו רוצה להשתכר בעל העסק, הוצאות הרכב, משכורת למזכירה, שכ"ד וארנונה, וכן לא מחשבים עד הסוף את ההוצאות הישירות הכוללות, בין השאר את עלות החומרים, בעלי המקצוע ועוד, וקובעים את העלות על סמך הערכה סתמית שבדרך כלל מתבררת כאופטימית מידי ושגויה. מומלץ לעשות חשבון לכל דבר באופן מלא ומדויק.

5.       לא עושים שיווק! עסקים רבים מדי לא עושים שיווק באופן שוטף וקבוע. משמעות השיווק היא להגיע ללקוחות ולגרום להם לקנות, ולא רק לדעת על קיום העסק. יש לנהל ולבצע תוכנית שיווק שוטפת לכל השנה, ולא פעולה חד פעמית של פרסום, כגון הפקת פלייר או מודעה בעיתון, כיוון שלפעילות חד פעמית אקראית יש תוצאה (תגובת לקוחות) קלושה ומוגבלת מאד.

 

חדשות ועדכונים

ארועי החודש