יזמות או למות - מאפיינים מעשיים ליזמות עסקית

במאמר הקצר שלפניכם אתמקד בנקודות המעשיות ובגורמי ההצלחה העיקריים הקשורים ליזמות עסקית. אפתח בשאלה הבסיסית, מהי יזמות עסקית ? - רעיון עסקי למוצר/שירות/טכנולוגיה הכרוכים בפתרון לקהל יעד, הון, עיתוי, ידע, הליכי רישום, שיתופי פעולה, כישורים, אמון ברעיון וביכולת לממשו ומחויבות להקרבה אישית. אבל בהמשך המאמר, נראה כי הדברים מורכבים הרבה יותר...
מחבר: שלום גלדר 11-06-2012

 

שימו לב כי המונח "י - ז - מ" מצביע באופן מפתיע על מרכיביו :

ייסוד = הקמה על בסיס רעיון

זהות  = מאפייני היזם ויכולותיו

מוצר = פתרון נדרש ובעל ערך צרכני

מכאן נוכל לקבוע את שלושת אבני הדרך הכרוכים בהקמת יזמות עסקית :

1.     הגייה – זיהוי בעיות, אתור רעיונות, איסוף וניתוח נתונים, בחינת ישימות.

2.     הקמה – התוכנית העסקית, גיוס ההון,  תשתיות, כ"א, מיקום, ציוד, ידע, ניהול.

3.     הרצה – המו"פ להוכחת היישום, השיווק, הרכש, הייצור, המכירה, שותפים אסטרטגיים.  

החזון - כל יזם חייב להיות בעל חזון וחלום עסקי לטווח הארוך. החזון מגדיר ליזם את סיבת הקמת העסק לשם מה מוקם העסק , מה מטרתי העסקית בחיים, מהי האסוציאציה שתיווצר כאשר יחשבו עלי, מה יהיה גורם ההצלחה היחודי של העסק לאורך שנים. ככלל, יש לזכור כי לא ניתן לממש חזון בשלמותו. החזון מטבעו הינו אתגרי ומראה כיוון.

המידע שהיזם חייב להכין לתוכנית העסקית שלו : פתרון יישומי בעל יתרון, לקוחות, עיתוי, פטנט/ידע טכנולוגי, איכות, תחרות, תמחור, תמיכה, מגמות שוק, ספקים, קשרים. זהוי מקורות מימון ותמיכה : פרטי, מוסדי, ממשלתי. הערכת מחסומי כניסה : ידע, תקנות, פטנטים, מתחרים, טווח בשלות שוק, השקעות פיתוח וייצור, ערוצי שיווק. בחינת כושר ניהולי ושיווקי.

 

השיקולים שיש להתחשב בהם ברישום והקמת העסק : ישות משפטית של העסק,  רישום העסק ברשויות, עקרונות חוק החברות והעסקים, חברה בע"מ, שותפות רשומה או עוסק עצמאי, רשם החברות, הדיווח החשבונאי והנהלת החשבונות.

כדאי לזכור כי הרוב המוחלט של העסקים בישראל הם של  3- 4 אנשים !כיום חלק ניכר מהיזמים מתחילים את העסק מהבית. בעיית המימון מהווה קושי קריטי. היזם מאלתר ולא תמיד סוגר תוכנית עסקית (“סמוך").  מחקרים מצביעים כי פחות משליש מהעסקים הקטנים שורדים לאחר 5 שנים. הסיבות העיקריות לכך : גורמים פיננסיים (בעיקר מסגרת אשראי בבנק), ניהול סיכוני אשראי ולקוחות (בעיקר תלות בלקוח מרכזי, אי בדיקת לקוחות ותנאי תשלום ללקוחות) וגורמי מקרו ותחרות שיווקית בתחום הפעילות של העסק.

 

אציין את כללי "עשרת הדיברות" ליזמות :

1.     ראשוניות וחדשנות, עיתוי, יזם מוכשר, נלהב ובעל אמונה.

2.     פתרון נדרש וחיוני, פשטות שימוש.

3.     עוצמה תחרותית - גיוס הון, שת"פ, קשרים, ידע

4.     ערוצי שיווק, נתח שוק, התמקדות בנישה התמחותית.

5.     ידע, צוות מוכשר המנוהל כהלכה במהירות לשוק המטרה.

6.     ביסוס מוצר/רעיון ייחודי, מוניטין לנאמנות לקוח.

7.     מיקום גיאוגרפי מתאים.

8.     התאמה תרבותית, התנהגותית, מסחרית, צרכנית.

9.     נכס טכנולוגי ייחודי ובעל תאימות למערכות אחרות.

10.      רמת מחירים ותמחור נכון.

 

מול גורמי ההצלחה, עומדים גם תמיד גורמי כשל יזמי :                                           

אי ניצול עיתוי מתאים של "חלון ההזדמנות", היסחפות/קיבעון רגשי ברעיון לא מתאים, לחצים כספיים הגורמים לאי יכולת מימון, חוסר בתוכנית עסקית ותפעולית מסודרת, חוסר בהגדרה ממוקדת של מטרות ויעדים, השפעה של אגו וארוגנטיות (יהירות), חוסר נכונות לשיתופי פעולה משלימים, בעיות בהקמת צוות יזמים איכותי.

סיכום העקרונות ליזמות טובה 

אפשר – חשוב בגדול, "הכל אפשרי", גישה חיובית – במקום שאחרים רואים קשיים, רואה היזם הזדמנויות, "חצי הכוס המלאה", לימונדה – הפיכת לימונים ללימונדה, בטחון עצמי – אם אתה אינך מאמין בעצמך, למה שהאחרים יאמינו ?, מוכנות – האם הנך מוכן, האם העיתוי נכון ?, התמקדות בעיקר, עזוב את השוליים, עקרון ההצלחה – כמו בתורת "הסוד" : תחשוב הצלחה, תשיג הצלחה !.

 

 

 

 

חדשות ועדכונים

ארועי החודש